• Opdrachtgever:
    Yalp
  • Vraagstuk:
    Performance- en schaalproblemen
  • Oplossing:
    Meegroeiende hosting op maat
  • Doorlooptijd:
    Sinds 2016

Yalp is een leverancier van sport- en speeltoestellen. Het bedrijf ontwikkeld innovatieve toestellen die kinderen of ouderen uitdagen meer te bewegen. Door middel van interactieve speeltoestellen wil Yalp de wereld, waar steeds minder wordt bewogen, weer in beweging krijgen. Omdat Yalp als internationale speler sterk groeit waren zij op zoek naar een hostingpartij die mee kon groeien. Wij spraken met Wessel Hof, IT-manager bij Yalp.

Interactieve speeltoestellen

In een veranderende wereld waar steeds minder buiten wordt gespeeld heeft Yalp haar eigen kijk op buitenspelen ontwikkeld. Het begon met het ontwerpen en inrichten van buitenspeelplaatsen, maar dit is verbreed met het ontwikkelen van eigen speeltoestellen. Want, computers combineren met buitenspelen, dat deed nog niemand toen. In 2008 installeerde Yalp het eerst interactieve speeltoestel. Inmiddels staat de teller op meer dan 1000 toestellen in Europa, Amerika, Turkije en China.

De Fono DJ-tafel van Yalp

De Fono DJ-tafel van Yalp

Software hosting

Samen met Kitt Engineering heeft Yalp software ontwikkelt die draait op hun interactieve speeltoestellen. Wessel Hof noemt dit ook wel “het hart van de speeltoestellen”. Met de software kunnen de afnemers van Yalp aanpassingen doen binnen de toestellen en updates uitvoeren. Dit gebeurt via een internetverbinding. Deze software wordt gehost bij een door Root ontwikkelde server. Daarnaast is Root verantwoordelijk voor het onderhoud van deze server en heeft het een stuk bijgedragen bij de ontwikkeling van de software.

Maatwerk

In het verleden heeft Yalp gebruik gemaakt van de diensten van een andere hostingpartij. Volgens Wessel Hof ontstonden er in de loop van de tijd performance problemen. Yalp groeide sterk, terwijl het stukje hosting niet meegroeide. Een oplossing die toen werd geboden resulteerde uiteindelijk in dataverlies. Nadat de server een keer werd herstart bleek in het in het virtuele geheugen te draaien. “Dit heeft niemand ons toen verteld, we hoorden er niks over. Er ging enorm veel data verloren”.

Nadat deze situatie zich had voorgedaan is Yalp samen met Kitt Engineering op zoek gegaan naar een ander hostingpartij. Volgens Wessel Hof hebben veel bedrijven die hosting kunnen faciliteren vaste pakketten. “Wij waren op zoek naar maatwerk, naar een bedrijf die net even een paar stappen extra neemt. Dit hebben wij bij Root zeker gevonden. Ik heb het gevoel dat ik er niet meer alleen voor sta, dat ik nu een partij heb die de zaken voor mij regelt.”

Vertrouwen

“Er gebeurt eigenlijk bijna nooit iets, zoals het hoort dus. In het verleden hebben wij wel eens een herstart uitgevoerd, dan worden wij netjes binnen 3 minuten gebeld door Root met de melding dat er iets aan de hand is. Dat geeft vertrouwen, Root houdt in de gaten wat er met mijn server gebeurt. Ik kan er op vertrouwen dat, als er iets gebeurt, ik dat meteen te horen krijg”.

Wessel Hof ziet de persoonlijke benadering als kracht van Root. “Ik ben geen dertien in een dozijn, zoals bij andere hostingpartijen, waar men meteen om een klantnummer vraagt. Jullie weten wie wij zijn en wat voor ons belangrijk is. Daar ben ik blij mee”.


Neem contact op met
een van onze specialisten