Weet jij hoeveel weken per jaar je conform je SLA offline bent?

Datum 20-04-2021

Is mijn IT-partij wel 24/7 beschikbaar? En is dat in mijn geval eigenlijk wel essentieel voor een goede dienstverlening? Dat zijn de belangrijkste vragen die je jezelf wilt stellen als je aan de slag gaat met een (nieuwe) IT-leverancier. Wij leveren een 24/7 dienst en zijn de klok rond beschikbaar. Ook op zondagmiddag en ook 's nachts. Wanneer er zich een incident voordoet dan worden we gebeld. Of we bellen de klant zélf, als we zien dat het niet naar behoren loopt. De rij beschikbare telefoonnummers verzekert onze klanten van bereikbaarheid. Altijd. Overal. Op elk moment.

Het belang van beschikbaarheid

Het lijkt in basis overigens wel afhankelijk van het sóórt klant of dat continue beschikbaarheid, dus 24/7 gewenst is. Er zijn klanten die een applicatie draaien die eigenlijk maar vraagt om 8 x 5 beschikbaarheid, tijdens kantooruren dus. Toch raden we het af om keuzes te maken die op deze beperkte beschikbaarheid gebaseerd zijn. Want stel dat er iets stuk gaat op vrijdag om 17.00 uur, wat overigens altijd lijkt te gebeuren, dan wordt er pas maandag weer aan dat probleem gewerkt. En dat past niet meer in de tijdsgeest van nu. We leven immers in een maatschappij waarin mensen 24/7 beschikbaarheid verwachten. Zeker online. Zorg ervoor dat je, in overleg met je leverancier, de juiste afspraken in je SLA maakt. Wanneer je bijvoorbeeld gaat voor 95% online zijn, dan klinkt dat misschien veel. Maar de praktijk is dat je website zo'n 2,5 week uit de lucht is in een jaar. Dat is heel veel en past niet meer in deze tijd.

Het belang van doorvragen

Wij vragen daarom heel goed door bij onze klanten, zodat we de echte wensen boven tafel krijgen. Kosten en beschikbaarheid gaan altijd samen, en daar maken we onze prospects en klanten bewust van. Alleen dan kun je past echt samen aan de slag op een manier die tot succes leidt. Hoe is dat op dit moment in jouw samenwerking geregeld? Even sparren samen? Of je huidige SLA laten bekijken? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Neem contact op