Monitoring

Datum 13-05-2020

Tegenwoordig is het steeds belangrijker dat u altijd beschikbaar bent voor uw klanten. Klanten verwachten dat u altijd online te bereiken bent, bijvoorbeeld via uw website. Om dit te kunnen garanderen is het van groot belang dat systemen goed functioneren. Iets wat dan onmisbaar is, is het monitoren van deze systemen. Ofwel, controleren of deze systemen operationeel zijn en goed werken, vergelijkbaar met de controle die u uitvoert op uw voorraden.

Het belang van monitoring

Middels monitoring kunnen systemen actief en passief worden bewaakt. Dit betekent dat wanneer een verstoring optreedt, direct een melding wordt gestuurd zodat er snel actie ondernomen kan worden. Daarnaast kunnen er ook waarschuwingen verstuurd worden wanneer verschillende systemen bijna hun maximum dreigen te bereiken. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer een schijf bijvoorbeeld meer dan 80% of 90% vol is. Op deze manier kan een probleem worden voorkomen, en zult u beschikbaar blijven voor uw klanten.

ROOT Monitoring

ROOT heeft een monitoring server waarmee wij zowel de systemen van onze klanten, als eigen systemen monitoren. Het is ook mogelijk om uw systemen te laten bewaken door ROOT, wanneer deze bij een andere partij zijn ondergebracht, bijvoorbeeld in de Amazon Cloud. Voor onze monitoring dienst gebruiken wij het open source pakket Zabbix. De informatie over de systemen kunnen wij versleuteld over het internet ophalen, zo blijft de informatie dus veilig.

Standaard wordt door onze monitoring server iedere 5 minuten een externe check uitgevoerd bij de systemen waarvoor dit is ingesteld. Het is dus ook mogelijk om, in plaats van op de server, op de machine zelf te checken. Hiervoor moet er wel een Zabbix-agent worden geïnstalleerd. Controle door middel van het SNMP-protocol is ook mogelijk.

Mochten er problemen voordoen dan wordt er zowel een melding via e-mail en sms verzonden als via de telefoon. Dit laatste houdt in dat de supportmedewerker door de monitoring server wordt gebeld, die vervolgens een ingesproken bericht afspeelt. Door een melding op 3 verschillende manieren te versturen, zorgen wij ervoor dat de melding gegarandeerd binnen komt.

Wij kunnen de monitoring dienst op 3 verschillende manieren inregelen, namelijk:

  • 8 uur per dag, 5 dagen in de week (8x5) - ofwel tijdens kantoortijden;
  • 24 uur per dag, 7 dagen in de week (24x7); en
  • 15 uur per dag, 7 dagen in de week (15x7) - tussen 8 uur ’s ochtends en 11 uur ’s avonds.

Dit zijn de meest voorkomende manieren om onze monitoring dienst in te delen, maar omdat ieder bedrijf anders is, is het altijd mogelijk om te kijken naar een oplossing op maat! Wij kunnen ook instellen dat de meldingen direct naar u worden gestuurd. En uiteraard kunt u zelf kiezen welk type melding u wilt ontvangen.

Uiteraard wordt onze monitoring server zelf ook bewaakt door een andere monitoring server. Daarnaast voeren wij ook elke dag een controle uit, waarbij er om 12 uur ’s middags een test alarm wordt gegenereerd. Zo checken wij of de waarschuwingen doorkomen. Door deze twee maatregelen zorgen wij ervoor dat de monitoring altijd werkt.

mijn.ROOT portaal

Wij zorgen er ook voor dat gegevens die tijdens de check worden opgehaald, toegankelijk zijn in het mijn.ROOT portaal. In het mijn.ROOT.nl portaal is het mogelijk om bijvoorbeeld een grafiek te zien die aangeeft hoe vol de schijven van uw server(s) zijn. Daarnaast kunt u ook de monitoring zelf uit of aan zetten. Zo kunt u de monitoring tijdelijk uitzetten indien een systeem update gepland is. Na de update kunt u dan de monitoring zelf weer aanzetten!

Bent u geïnteresseerd in onze monitoring dienst, of wilt u meer weten, neem dan contact met ons op. Dan kijken wij gezamenlijk naar de mogelijkheden!

Neem contact op