• Auteur: Coen Bles
  • Datum: 11-03-2020

We leven in een tijd waarbij de beschikbaarheid van het internet een topprioriteit heeft ingenomen binnen onze samenleving welke niet meer weg te denken is. We zijn afhankelijk van de beschikbaarheid van het internet om hiermee te voldoen aan onze dagelijkse bezigheden. Hierbij kan je denken aan de applicaties waarop ziekenhuizen, gemeentes of zakelijke dienstverleningen draaien. Voor deze instanties is het essentieel dat deze applicaties via het internet beschikbaar zijn.

99,9% beschikbaarheid

Root staat voor 99,9% beschikbaarheid. Onze samenleving is afhankelijk van de beschikbaarheid van het internet en wanneer organisaties geen beschikbaarheid kunnen leveren, heeft dit grote impact op zowel organisaties als klanten (burger).

Bij het ontwerp van een technische architectuur voor een applicatie of platform zijn de non-functional oftewel quality of service requirements van groot belang. Zeker als het om een bedrijf kritische omgeving gaat. Te vaak zien we in de praktijk echter dat ondanks de juiste specificaties, procedures en afspraken er toch van alles misgaat in geval van een rampsituatie.

Uptime percentages

Laten we kijken we naar de belangrijke aspecten van beschikbaarheid en wat daar bij komt kijken. Beschikbaarheid wordt meestal uitgedrukt in zogenaamde uptime. De volgende regels geven voor de meest voorkomende uptime percentages aan wat de bijbehorende downtime per jaar is:

  • 99 procent - 3,65 dagen per jaar
  • 99,5 procent - 1,83 dagen per jaar
  • 99,8 procent - 17,52 uur per jaar
  • 99,9 procent – 8,76 uur per jaar
  • 99,99 procent - 52,56 minuten per jaar
  • 99,999 procent - 5,26 minuten per jaar
  • 99,9999 procent - 31,5 seconden per jaar
  • 99,99999 procent - 3,15 seconden per jaar

Naast uptime worden de termen RTO (Recovery Time Objective) en RPO (Recovery Point Objective) gebruikt. De eerste geeft de maximale tijd aan, waarbinnen het systeem na een ramp weer beschikbaar moet zijn. De tweede geeft het maximale verlies aan data aan. Veelal uitgedrukt in minuten. Dus bijvoorbeeld bij een RPO van vijftien minuten en een RTO van zestig minuten moet na een ramp het systeem weer binnen zestig minuten beschikbaar zijn en er mag maximaal vijftien minuten aan data verloren zijn gegaan.

Root draagt verantwoordelijkheid voor deze beschikbaarheid en garandeert hiermee 99,9% beschikbaarheid jaar in, jaar uit.

Omdat geen organisatie hetzelfde is, gelooft Root in oplossingen op maat. Dit vraagt om innovatief en specialistisch maatwerk. Met een team dat is verenigd door de passie voor techniek, bouwen we samen aan de beste oplossingen voor organisaties.

Benieuwd naar de oplossing op maat voor jouw organisatie? Aarzel dan niet een neem vrijblijvend contact met ons op!

Neem contact op met
een van onze specialisten